“Pozivam sve djevojke od 12 do 16 godina koje žele mijenjati budućnost da se prijave na GirlsCode Camp” – Helena Matuša, direktorica Poduzetničkog centra KZŽ
Krapinsko-zagorska županija i Poduzetnički centar KZŽ prepoznali su važnost uključivanja djevojaka u STEM područja te su pokrenuli nekoliko ključnih inicijativa kako bi adresirali identificirane probleme.
Kako je kazala direktorica Poduzetničkog centra Krapinsko-zagorske županije, Helena Matuša, jedna takva inicijativa je organizacija Girls Code Campa.
-Ovaj kamp ima za cilj potaknuti djevojke da se uključe u STEM kroz niz radionica i aktivnosti koje obuhvaćaju programiranje, robotiku, inženjering i druge tehnološke vještine. Prošle godine kamp je okupio 10 djevojaka koje su sudjelovale u radionicama vezanim uz izradu robotskih životinja od LEGO kockica, korištenje robota kao umjetnika i glazbenika te istraživanje kako tehnologija može pridonijeti održivoj budućnosti – istaknula je Matuša naglasivši kako je u sklopu kampa obilježen i Međunarodni dan žena u kodiranju, gdje su uspješne žene iz tehnoloških poduzeća dijelile svoja iskustva i izazove u profesionalnom razvoju.
–Ove godine, GirlsCode Camp će se održati od 19. do 24. kolovoza u Parku drvenih skulptura u Mariji Bistrici. Cilj nam je podržati djevojke u njihovom odabiru STEM karijera, doprinoseći promjeni trenda prema kojem su djevojke tradicionalno više orijentirane prema društvenim znanostima. Pozivam sve djevojke od 12 do 16 godina koje žele mijenjati budućnost kroz tehnologiju da se prijave na ovogodišnji kamp. Prijave su otvorene do 20. srpnja ove godine, a već je pristiglo 6 prijava – stoga požurite rezervirati svoje mjesto i uživati u čaroliji robotike, programiranja i znanosti – poručila je Matuša dodavši kako je program za sve polaznice besplatan jer je u potpunosti financiran sredstvima Saveza Alpe Jadran.
STEM područja nisu rezervirana za muškarce
S namjerom ostvarenja ravnopravnosti spolova, a posebno s ciljem prepoznavanja temeljne uloge žena i djevojaka u STEM područjima znanosti, 11. veljače je odlukom Opće skupštine Ujedinjenih naroda proglašen Međunarodnim danom žena i djevojaka u znanosti. Cilj je ovog obilježavanja potaknuti što više žena i djevojaka na uključivanje u znanost, promovirati razvoj karijere u znanosti i povećati svijest o doprinosu žena u znanosti.
Prema UNESCO Global Education Monitoring izvješću izdanom 2024. godine, vidljivo je da djevojke i žene imaju manje pristupa tehnologiji u usporedbi s muškarcima. U 2023. godini, 81% muškaraca i 75% žena posjedovalo je mobilni telefon, dok je 244 milijuna manje žena koristilo internet u usporedbi s muškarcima.
-Roditelji često smatraju da djevojke trebaju više zaštite od potencijalnih online distrakcija i iskušenja, što dodatno ograničava njihov pristup tehnologiji. Postoje značajne rodne razlike u vještinama rada s proračunskim tablicama i programiranju, s mladim ženama koje zaostaju za svojim muškim kolegama u većini zemalja. U nekim zemljama, poput Čada, za svakih 100 mladih muškaraca s vještinama rada s proračunskim tablicama, postoji samo 40 mladih žena s tim vještinama – istaknula je Matuša.
Također, djevojke su manje samouvjerene u matematici nego dječaci, što negativno utječe na njihovo akademsko postignuće i odluke o karijeri. U gotovo svim obrazovnim sustavima koje je obuhvatio TIMSS istraživanje iz 2019. godine, djevojke su pokazale značajno manju sigurnost u svoje matematičke sposobnosti.
Udio žena u STEM područjima – Europa i Hrvatska danas
Prema nekim podacima u Europi, udio žena među diplomantima u STEM područjima (znanost, tehnologija, inženjering i matematika) je oko 32,8 posto. Ovo predstavlja mali porast u odnosu na prethodne godine, ali žene su i dalje znatno podzastupljene u ovim područjima. Najveći udio žena među STEM diplomantima zabilježen je u Rumunjskoj (42,5%), Poljskoj (41,5%), Grčkoj (40,9%) i Italiji (39,0%) (European Commission) (UNESCO).
U Hrvatskoj, djevojke također pokazuju interes za STEM područja, ali udio je još uvijek relativno nizak u usporedbi s muškarcima. To je dijelom posljedica društvenih normi, očekivanja i nedostatka uzora u STEM zanimanjima. Istraživanja pokazuju da su prepreke za djevojke u STEM-u često povezane s rodnim stereotipima, nedostatkom samopouzdanja i podrške te manjkom prilika za praktično iskustvo i mentorstvo (UNESCO).
Žene u znanosti
Analizirajući u društvu evidentno je da su stereotipi u znanosti tvrdokorniji, situacija je teža za žene jer se radi o iznimno kompetitivnom sustavu gdje za sve vrijede isti globalni kriteriji i za žene i za muškarce, bilo da gledamo Hrvatsku ili Europsku uniju, pa i Ameriku. Žene da bi uspjele, trebaju biti snažnije, otpornije i discipliniranije od svojih kolega, i bolje razumjeti stereotipe kako bi se s njima lakše nosile.
Važno je već od najranije dobi poticati djevojke da zarone u područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Rušenjem rodnih stereotipa i poticanjem inkluzivnosti stvaramo svijet u kojem se svaka žena i djevojka osjeća osnaženom za istraživanje dinamičnog polja znanosti koje se stalno razvija.
Ovaj sadržaj sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.
Neophodni kolačići
Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.
Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, mi nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.