Prije desetak godina Zagorje je bila jedna od ‘hrvatskih oaza’ za investitore koji traže jeftinu radnu snagu, budući da je Krapinsko – zagorska županija bila pri samom dnu rang liste prosječne plaće po županijama.
Naime, proteklih par godina upravo Krapinsko – zagorska županija bilježi najveći rast prosječne plaće od svih županija u Republici Hrvatskoj te je, prema nedavno objavljenim podacima Državnog zavoda za statistiku, 2022. godine ušla u TOP 5 županija s najvećom prosječnom plaćom u Hrvatskoj. Ispred nje su, naravno, na prvom i drugom mjestu Grad Zagreb i Zagrebačka županija, te Primorsko – goranska na trećem i Karlovačka na četvrtom.
No, Krapinsko – zagorska županija tu ne želi stati, već sada preko svoje tvrtke Poduzetnički centar d.o.o., koju vodi direktorica Helena Matuša, pokreće veliku kampanju ‘Invest in Zagorje’, kojoj je primarni cilj, kao što to govori sam njezin naziv, privući nove investitore u Zagorje te im kroz ovaj dugoročni projekt olakšati pristup svim potrebnim informacijama i pružiti im svu moguću podršku.
– Na razini čitave Republike Hrvatska izrađena je Industrijska strategija i ona je, naravno, Krapinsko zagorsku županiju svrstala u regiju Sjever Hrvatske, a Sjever Hrvatske već ima definirane sektore u kojima se žele poticati daljnja ulaganja i stvarati određeni lanci vrijednosti. To su sektori pametne industrije, a kad govorimo o pametnoj industriji, govorimo o automatizaciji, robotizaciji i tehnološkom napretku naših tradicionalnih industrija koje su u Zagorju već odavno snažne i poznate: metaloprerađivačka, tekstilna i drvnoprerađivačka industrija. Zatim, tu je i ‘Zeleni rast’, odnosno, dodatni razvoj poljoprivrede, pametni turizam, zdravstveni turizam i, naravno, digitalne tehnologije kao poveznica među svim tim sektorima – rekla je Matuša.
U kampanji privlačenja investitora, prvi korak koji se sam po sebi nameće kao nužan je omogućiti potencijalnim investitorima u Zagorje da im sve ključne informacije budu dostupne na jednom mjestu.
– Kad dođete na različite internetska stranice, i Poduzetničkog centra, i Krapinsko – zagorske županije, i REGEA-e, i Zagorske razvojne agencije, i HZZ-a, i Obrtničke komore i Gospodarske komore, vi uvijek imate samo segmente informacija. Dakle, na jednoj stranici se nalazi jedan segment informacija, na drugoj drugi, a nigdje ne postoje cjelokupni i sveobuhvatni podaci, osim na stranici Invest Croatia, gdje opet imate informacije o svim mogućim poslovnim zonama, regijama i županijama u Hrvatskoj. Mi smo kroz protekle dvije godine dobivali velik broj upita od zainteresiranih investitora, ali i od Ministarstva vanjskih poslova, od Ministarstva gospodarstva te od raznih revizorskih kuća i računovodstvenih servisa koji traže za svoje klijente lokacije za investiranje. I svaki puta je tu dolazilo do ponovnog prikupljanja podataka o potencijalnim lokacijama, o nekim statističkim podacima, usporedbama i slično. Stoga smo uvidjeli nužnost da na tu potrebu odgovorimo jednom cjelovitom investicijskom platformom, koju smo nazvali Invest in Zagorje – pojasnila je Matuša.
Rekla kako će na toj investicijskoj platformi, interaktivnoj web stranici, biti objedinjeni ključni podaci koje interesiraju potencijalne investitore.
– Na toj investicijskoj platformi bit će svi podaci o poslovnim zonama onih gradova i općina koji su se uključili u ovaj projekt, a trenutno ih je 18 s područja Krapinsko – zagorske županije. Također, tu će biti čak i informacije o društvenom životu u Zagorju, ali i one o tome kako otvoriti firmu, kome se obratiti, kakav je porezni sustav, kolika su davanja i koje su moguće lokacije za ulaganja. Isto tako, na platformi će biti dostupan i GIS sustav, a to je sustav u kojem kliknete na određenu zonu i vidite točno sve različite slojeve, od komunalne infrastrukture, od cesta, od telekomunikacijske infrastrukture, do granica parcela i sve ostale prostorno-planske podatke o samoj zoni. Isto tako, dodajemo i ‘chatbot’, koji je zapravo mala, početna verzija umjetne inteligencije, gdje korisnik može upisati određeno pitanje i dobiti odgovor. Tu, dakako, mislimo na konkretna pitanja investitora, gdje on od ‘chatbota’ može tražiti da mu usporedi zone i ponudi ono što njemu treba. Na primjer, može upisati: ‘Meni treba 2000 četvornih metara zemljišta, s tim i tim priključcima, pronađi mi lokacije u Zagorju koje su u tim parametrima dostupne u Zagorju’. I taj ‘chatbot’ je, koliko vidimo, prva takva verzija u Hrvatskoj na jednoj investicijskoj platformi, a tu smo se ugledali na Dubai i Estoniju, koji imaju omogućene takve funkcionalnosti na svojim platformama – ispričala je Matuša.
Ta platforma, sama po sebi, bit će itekako korisna potencijalnim investitorima, koji razmišljaju o investiranju u Zagorje i traže najadekvatniju lokaciju. No, Matuša kaže da je to samo jedan dio čitavog ovog projekta, odnosno kampanje, i na njega će se posebno fokusirati ove godine, dok će drugi dio biti privlačenje novih investitora putem konferencija. Prva, i to cjelodnevna konferencija, održat će se 17. svibnja ove godine u Poduzetničkom centru u Krapini, a na nju se do sada prijavilo već stotinjak sudionika.
– Na konferenciju ‘Invest in Zagorje’ pozivamo sve, i iskusne poduzetnike, i nove poduzetnike, da se umrežuju, da s nama razgovaraju, da se upoznaju i s našim Poduzetničkim inkubatorom i uslugama koje nudimo. I ta će se konferencija održavati redovito, najmanje jednom godišnje. Ona je otvorena za sve, a prijaviti na nju se možete putem web stranice Poduzetničkog centra, na kojoj možete vidjeti i veliki popis svih govornika – pozvala je direktorica Helena Matuša.
Na istoj stranici može se pogledati i detaljan plan, odnosno, raspored ovogodišnje konferencije, no, direktorica Matuša je ukratko predstavila njen presjek.
– U prvom dijelu konferencije predstavljamo rezultate Poduzetništva u srednjim školama, programa kojeg smo pokrenuli prije pet mjeseci. Tu imamo devet timova koji će prezentirati svoja rješenja, a najbolji će biti i nagrađen. Centralni dio konferencije započinje poslijepodne, kada imamo prvo panel s investitorima, koji će nam predstaviti što je to ključno i što se to najviše gleda kod donošenja investicijske odluke. Nakon toga se ‘prebacujemo’ na investitore rizičnog kapitala jer pokušavamo u Zagorju oživjeti i tu start-up scenu. Naime, dovodimo i investitore koji će pričati o tome zašto se uopće obratiti nekom investitoru, bilo nekom fondu rizičnog kapitala ili poslovnom anđelu. Nadalje, na konferenciji ćemo imati i natjecanje deset start-upova u sektoru zdravstvene industrije, koji će pokazati svoja rješenja, a najbolji će biti i nagrađeni – najavila je Matuša.
Ipak, investicijska platforma, informacije za investitore i konferencije koje će se održavati, nisu jedini plan Poduzetničkog centra. Jasno je, naime, svima da je posebno važno doprijeti i do novih investitora, pa čak i do onih koji možda i nikad nisu čuli za Hrvatsko zagorje.
– Nakon investicijske platforme i konferencije, kroz različita udruženja, kroz hrvatska veleposlanstva i naše komore koja imaju svoja udruženja, krenut ćemo s ciljanim kampanjama, nastupima na sajmovima i direktnim kontaktima s potencijalnim investitorima. A za samu promociju Hrvatskog zagorja kao regije poželjne za investiranje, ali i promociju naše investicijske platforme, postoji uistinu puno različitih mogućnosti koje do sada nisu nikako, ili barem nisu dovoljno iskorištene. Evo, samo jedan od primjera je naša autocesta Zagreb – Macelj. Njome tijekom godine prođu milijuni turista, a među njima je zasigurno i poneki menadžer, poneki vlasnik neke tvrtke, i koliko god se to nekom može činiti nevjerojatnim, ali samo pokoji jumbo plakat uz autocestu, na kojem bi pisalo ‘Invest in Zagorje – contact us’ možda bi nekome ostao u glavi pa bi se možda i javio. Velim to je samo jedan od mnogih primjera na koji možemo i planiramo promovirati našu kampanju, uz dakako već spomenute kontakte preko institucija i udruženja, kao i društvenih mreža – ispričala je Helena Matuša te pozvala sve da se prijave na Konferenciju 17.05.2023. godine.