Deveta međunarodna konferencija TOURISM 365, održana od 29. rujna do 1. listopada u Opatiji, okupila je više od 800 sudionika, uživo i online, iz dvadesetak zemalja i potvrdila svoj status jedne od najutjecajnijih turističkih platformi u široj regiji.
Ministri, europarlamentarci, turistički lideri i inovatori iz cijelog svijeta složili su se u ključnoj poruci konferencije – budućnost turizma leži u cjelogodišnjoj ponudi koja je usmjerena na iskustvo i kvalitetu života lokalnih zajednica.

-TOURISM 365 već devet godina donosi otvoreni dijalog o ključnim trendovima aktualnog turizma te inspirira turistički sektor na održivu, konkurentnu i uključivu budućnost. Ove godine posebno smo naglasili činjenicu da turizam nezaustavljivo raste, s obzirom na to da se predviđa da će u sljedećih 10 godina turizam udvostručiti svoj doprinos globalnoj ekonomiji. To nam nameće odgovornost prema kvalitetnom upravljanju i razvoju turizma koji brine o kvaliteti života u turističkim destinacijama. Jer rast ne smije biti samo u brojkama i bilancama, nego i u vrijednosti koju donosi turistima, lokalnim zajednicama i destinacijama. Veseli me što svake godine zajedno podižemo ljestvicu i potvrđujemo da je Hrvatska primjer kako turizam može i mora biti drugačiji – izjavila je Ivana Kolar, osnivačica i organizatorica konferencije.
Turizam koji traje cijelu godinu
Hrvatski ministar turizma i sporta Tonči Glavina istaknuo je da rezultati izvan glavne sezone jasno pokazuju kako transformacija hrvatskog turizma daje mjerljive rezultate.

-Po prvi put rekordne brojke ne ostvarujemo samo u srpnju i kolovozu, nego i u pred i posezoni. To znači da Hrvatska u pravom smislu razvija cjelogodišnji turizam, što nam osigurava konkurentnost i stabilnost te nas čini uzorom u održivom upravljanju turizmom na razini Europe i svijeta – naglasio je Glavina.
Upravo ti trendovi potvrđeni su i brojkama: samo u rujnu zabilježen je porast turističkog prometa od 6% u odnosu na prošlu godinu, što dodatno potvrđuje iskorak izvan ljetne sezone. Očekuje se da će i posljednji kvartal godine, uz sportska i kongresna događanja te adventske programe, pridonijeti jačanju cjelogodišnjeg turizma.
Iskustveni i održivi turizam u središtu rasprava
Tijekom tri dana konferencije naglašena je važnost turizma koji nudi doživljaje, povezuje posjetitelje s lokalnim zajednicama i kulturom te osigurava ravnotežu između gospodarskih, društvenih i okolišnih ciljeva. Iskustveni turizam prepoznat je kao ključni alat za diferencijaciju destinacija i produljenje sezone.
Konferenciju je pratilo nekoliko iznimnih popratnih događaja. Održan je sastanak predstavnika najvećih hotelskih grupacija s predstavnicima Europskog Parlamenta i Europske Komisije o doprinosu hrvatskog turizma u razvoju održivog poslovanja, a povodom izrade Europske strategije održivog turizma.
U suradnji s New Deal Europe iz Londona i Tine Murnom održan je B2B Marketplace sa 70 delegata iz 15 država Europe, SAD-a, Kanade i GCC zemalja. Predstavnici hrvatskih turističkih kompanija, agencija i turističkih zajednica održali su gotovo 500 sastanaka s 40-ak inozemnih turoperatora i agenata s ciljem dovođenja novih turista u Hrvatsku, s naglaskom na dolascima izvan ljetne sezone.
Za strane agente organizirano je studijsko putovanje u trajanju od 6 dana, kako bi im se prezentirale najbolje destinacije, hoteli i doživljaji cjelogodišnjeg turizma – Hrvatsko Zagorje, Zagreb, Opatija i Crikvenica na Kvarneru te Zadar.
Studentski hackathon – glas budućnosti turizma
Poseban naglasak ovogodišnje konferencije bio je na važnosti novih generacija za turizam, s obzirom na to da gotovo 50% turističkog tržišta čine upravo mladi. Izuzetno je važno poznavati njihove navike, očekivanje i način funkcioniranja te tome prilagoditi ponudu. Organiziran je i prvi T365 međunarodni studentski hackathon u turizmu, koji je doveo najbolje timove studenata s prestižnih europskih fakulteta. Mladi su kroz intenzivan rad razvijali inovativna rješenja za turizam budućnosti. Cilj je bio uključivanje mladih u kreiranje budućnosti turizma te predstavljanje njihovog pogleda na sektor.
Pobjednički tim s Fakulteta ekonomije i turizma iz Budimpešte nagrađen je iznimno vrijednom nagradom – 6-tjednom praksom u Europskom parlamentu, pod pokroviteljstvom Nikoline Brnjac, zastupnice u Europskom parlamentu. Studenti time dobivaju priliku svoje ideje dalje razvijati i predstavljati na najvišoj europskoj razini. Drugo i treće mjesto osvojili su timovi prestižne Les Roches visoke škole za turizam iz Švicarske te tim s RIT Dubrovnik iz Hrvatske – upoznavanje Valamar Riviere kroz boravak u Hrvatskoj i druženje s managementom kompanije. Ovaj format pokazao je koliko su nove generacije važne u kreiranju budućnosti turizma i potvrdio da bez njihovih vizija nema stvarne transformacije.

-Kao članica Odbora za promet i turizam te Tourism Task Forcea Europskog parlamenta, uvjerena sam da su inovativnost i svježina ideja mladih ključni za budućnost europskog turizma. Posebno mi je zadovoljstvo čestitati pobjedničkom timu prvog Student Tourist Hackathona na konferenciji Tourism 365, koji je zasluženo osvojio priliku za staž u mojem Uredu u Bruxellesu. Ovo jedinstveno iskustvo omogućit će im neposredan uvid u djelovanje europskih institucija, ali i priliku da vlastite ideje povežu s konkretnim politikama i strateškim odlukama. Iskreno se radujem što ću ih uskoro ugostiti u Bruxellesu i uvjerena sam da će svojim doprinosom dodatno obogatiti rasprave o održivom i konkurentnom turizmu – Nikolina Brnjac, zastupnica u Europskom parlamentu i članica Odbora za promet i turizam (TRAN) te Tourism Task Force.
Tijekom Europskog Foruma direktorica GBTA – Globalnog udruženja poslovnog turizma čije je sjedište u Washingtonu Suzanne Neufang uručila je iznimnu nagradu GBTA Navigator gđi. Nikolini Brnjac kao priznanje za njezino snažno zagovaranje pitanja ključnih za industriju poslovnih putovanja te za promicanje potreba poslovnih putnika i šireg sektora putovanja. Ovim priznanjem GBTA ističe važnost lidera koji aktivno doprinose razvoju održivijeg i učinkovitijeg putničkog ekosustava.
Zvijezda konferencije – Rajan Datar
Poseban trenutak konferencije bio je keynote predavanje uglednog BBC novinara i voditelja Rajana Datara, pod naslovom “Why We Really Travel?”. U inspirativnom izlaganju Datar je istražio psihologiju i dublje značenje putovanja. Naglasio je da nas putovanja čine boljim ljudima, otvaraju nam horizonte, uče prihvaćanju različitih kultura i pružaju ono što putnici uistinu traže – nova iskustva. Istaknuo je kako je najvrjednije putničko iskustvo ono kada se potpuno uronimo u lokalnu kulturu i doživimo nešto autentično i jedinstveno. Posebno je izdvojio i rastući trend solo putnika, s naglaskom na žene koje sve češće putuju same, što zahtijeva dodatnu prilagodbu sigurnosnih pravila i praksi u turizmu. Njegove priče, temeljene na bogatoj međunarodnoj karijeri, ostavile su snažan dojam i podsjetile da turizam nadilazi brojke – on je osobna i kolektivna transformacija.
Zaključci konferencije TOURISM 365
-Turizam mora postati cjelogodišnja djelatnost, a ne isključivo sezonska aktivnost, posebno s obzirom na rastuće trendove putovanja tijekom cijele godine, putovanja i navika novih generacija te klimatske promjene.
-Ključni naglasak stavlja se na iskustva i autentične doživljaje koji obogaćuju putovanja i čine glavni motiv putovanja suvremenih turista te brigu o utjecaju turizma na lokalne zajednice i destinacije.
–Održivost, digitalizacija i inovacije ostaju temelji konkurentnosti destinacija, jer je turizam grana iznimno visoke dinamika i brzog tempa promjena tržišta, a samo u godinu dana čak 30% putnika prihvatilo je AI kao glavni alat u planiranju svojih putovanja.
–Mladi i njihova rješenja nužno trebaju biti uključeni u oblikovanje turističkih politika i praksi, s obzirom na to da čine gotovo 50% tržišta.
Na konferenciji je sudjelovalo više od 40 uglednih govornika iz Hrvatske, regije i svijeta, među kojima ističemo Tonči Glavina, ministar turizma i sporta Republike Hrvatske, Nikolina Brnjac, zastupnica u Europskom parlamentu i članica Odbora za promet i turizam (TRAN) te Tourism Task Force, Teodora Marinska, COO European Travel Commission, Dubravka Kalin, generalna direktorica za turizam u Ministarstvu gospodarstva i turizma Republike Slovenije, Maja Bakran Marcich, zamjenica glavnog ravnatelja DG MOVE Europske komisije, Julije Domac, predsjednik FEDARENE i savjetnik predsjednika Republike Hrvatske, Suzanne Neufang, direktorica GBTA – Global Business Travel Association (SAD), Rajan Datar, novinar i voditelj BBC-a, Ged Brown, CEO Low Season Traveller, Siyka Katsarowa, European Spas Association, Simone Zagrodnik, EHTTA – European Historic Thermal Towns Association, Thomas Boemkes, Diversity Tourism i ITB Berlin, Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamar Riviere, Maja Pak Olaj, direktorca STO, Siniša Topalović, Globalni voditelj za turističko savjetovanje, Horwath HTL, Frank Marr, Sports & Travel Media, Dario Marčac i Dijana Domonkoš, CREW Media, Tine Murn i Robert Dee, New Deal Europe, te brojni drugi stručnjaci i inovatori.
Konferencija TOURISM 365 još je jednom dokazala da turizam nije samo gospodarska grana, već i pokretač društvenih promjena, suradnje i stvaranja dodane vrijednosti.