Digitalna era donijela je mnoge pogodnosti – brzu komunikaciju, neograničen pristup informacijama i zabavi. Ipak, upravo ta svakodnevna dostupnost pametnih telefona kod djece postaje jedan od izazova u školskoj praksi.
U mnogim školama diljem Europe već su uvedene stroge mjere – do zabrane korištenja uređaja tijekom nastave, pa čak i odmora. U Hrvatskoj se posljednjih mjeseci intenziviraju rasprave i prijedlozi za regulaciju korištenja mobitela u osnovnim školama. U školama u Zagrebu uvedene su preporuke da učenici za vrijeme nastave i školskih odmora ne koriste mobilne telefone.
Sada Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih radi na novom pravilniku koji bi zabranu ili snažno ograničenje korištenja mobitela u osnovnim školama mogao učiniti službenom.
U razgovoru za “Dnevnik” na Nova TV, znanstvenik Boris Jokić iz Institut za društvena istraživanja obrazložio je zašto smatra da je ovakav korak važan.

-Treba reći da se ovo odnosi na osnovne škole jer nije isto zabraniti nešto u osnovnoj ili srednjoj školi. Nikako ne bih preporučio bilo kakvu zabranu u srednjoj školi za one od 14 do 18 godina jer obično to znači otpor ili bunt. Kad govorimo o tome što bi to moglo dobro učiniti u školama i među mladima, sigurno je nekoliko stvari vrlo važno. Jedno je sigurno — povećanje socijalnog kontakta, razgovora među njima, isto tako i povećanje pažnje i razvoj komunikacijskih vještina. Sve je to itekako važno u hrvatskoj školi i nedostaje hrvatskoj školi. Ipak, sama regulacija mobitela neće izolirano to učiniti. Potrebno je učiniti puno više sa sustavom da se uključe elementi razvoja, i osobnog i socijalnog– rekao je Jokić.
Dodao je i kako istraživanje ukazuje da su mladi ljudi svjesni da je to određeni problem.
-Naime, u sedmom razredu osnovne škole 69 posto njih smatra da je vrijeme koje provode online generacijski problem. 62,5 posto od njih smatra da je zaokupljeno trivijalnim sadržajima u online svijetu … Kada imaju 17 godina, 42 posto njih smatra da njihovo korištenje digitalnih uređaja negativno utječe na njihovo učenje, a 30 posto na fizičko i mentalno zdravlje-kazao je.
-Poruka roditeljima bi bila dvojaka … Jedna je da sami budu modeli svojoj djeci. Mi smo modeli svojoj djeci. Ako se mi ne ponašamo principijelno, ne možemo to očekivati niti od djece. A druga bi bila da vam škola ne može odgajati djecu. Škola ne može odgajati djecu. Mi smo primarni odgojitelji-poručio je Jokić.
-Kad postoji na TikToku ograničenje od 13 godina da otvorite vlastiti profil … idite u peti razred osnovne škole danas pa pogledajte koliko djece ima svoj TikTok profil. Za to su odgovorni roditelji. Stoga, osim ovih zakonskih mjera, ‘ajmo malo otvoreno razgovarati o tome što je digitalna ovisnost, što je digitalna higijena i kako mladim ljudima i djeci pokazati primjerom kako se treba ponašati-dodao je.
Što se očekuje i zašto
Prema istraživanjima, višestruki su razlozi za razmatranje zabrane ili ograničenja mobitela u školama:
-Povećanje pažnje učenika i smanjenje distrakcije (mobiteli često ometaju nastavu).
-Poticanje većeg socijalnog kontakta među učenicima – umjesto „ekrana“ — razgovor, igra, interakcija.
-Razvoj komunikacijskih i socijalnih vještina koje su u suvremenoj školi sve češće zanemarene; tako navodi Jokić.
-Zaštita mentalnog i fizičkog zdravlja učenika: istraživanja pokazuju da učenici sami primjećuju kako pretjerano korištenje digitalnih uređaja može imati negativan utjecaj na učenje i zdravlje.
U praksi su neke škole u Hrvatskoj već provele takve mjere. Primjerice, u 28 osnovnih škola u Splitsko-dalmatinskoj županiji uvedena je potpuna zabrana korištenja mobitela tijekom nastave i odmora. Također, jedna pulska škola, Osnovna škola Monte Zaro, nakon uvođenja zabrane izvijestila je o većem interesu učenika za knjižnicu i značajnoj promjeni ponašanja pod odmorom – manje ekrana, više druženja.
Roditelji, škola, društvo: tri kotača promjene
Jokić jasno ističe da sama zabrana uređaja nije dovoljna ako se ne mijenjaju i drugi obrasci:
-Roditelji moraju biti svjesni da njihovo vlastito ponašanje – koliko vremena provode pred ekranima, koliko su dostupni, kolika je digitalna higijena u kući – drukčije nego što zahtijevaju od djece – jako je važno.
-Škola ima svoju ulogu, ali ne smije i ne može biti jedini odgojitelj. Suradnja roditelja i škole je ključ.
-Potrebna je otvorena komunikacija s djecom o digitalnim uređajima, navikama, ovisnosti, te razumijevanje da imati uređaj ne znači nužno kvalitetno koristiti uređaj. Jokić navodi da su mladi već svjesni da postoji generacijski problem s načinom na koji koriste digitalne sadržaje.
Mjera koja zabrani ili ograniči mobitele u osnovnim školama može donijeti brojne prednosti, od veće koncentracije i boljeg ponašanja učenika do većeg društvenog, socijalnog angažmana među njima. Međutim, kao što je izjavio Jokić — riječ je o složenoj problematici i sama zabrana nije „čarobni štapić“. Potrebno je da se promijene i drugi elementi – navike kod kuće, digitalna edukacija, sustavna podrška škole.



