Poučne staze danas su jedan od najpopularnijih načina približavanja prirode široj javnosti. One nas vode kroz šume, planine, uz jezera, preko livada ili kulturno-povijesnih lokaliteta, obogaćujući šetnju informacijama, pričama i iskustvima.
Javna ustanova Zagorje zeleno tijekom 20 godina rada uredila je čak 5 poučnih staza na području Krapinsko-zagorske županije:
Planinarsko-poučna staza Putovima orhideja
Kružna staza Hušnjakovo
Staza kroz krošnje Zelenjak
Edukativna staza Veze prirode
Eko staza Cesarskom gorom
No kako zapravo nastaje jedna kvalitetna, održiva i edukativna staza?
Iz Javne ustanove Zagorje zeleno poručuju da iza svakog teksta, fotografije, table, svakog putokaza i svakog kilometra staze krije se dug, interdisciplinaran proces.
Od čega se on sastoji?
1. Početna ideja i definiranje ciljeva
Sve počinje od pitanja: Što želimo da ljudi dožive i nauče na stazi?
Ciljevi se jasno određuju: želi li se educirati posjetitelje o biološkoj raznolikosti, povijesti, geologiji ili možda važnosti očuvanja staništa?
U ovoj fazi razmatra se i ciljana publika: obitelji, škole, izletnici, planinari, posjetitelji s posebnim potrebama – svaka grupa ima drugačije potrebe i očekivanja.
2. Terensko istraživanje i odabir trase
Sljedeći korak je izlazak na teren. Pregleda se područje i procjenjuju se sigurnost i prohodnost terena, postojeća infrastruktura, osjetljivost ekosustava i zaštićenog područja te zanimljivosti i raznolikost točaka u prostoru.
Trasa se odabire tako da bude logična, sigurna i edukativno bogata, ali i da minimalno utječe na prirodu.
3. Planiranje i projektiranje staze i financija
Nakon odabira trase, izrađuje se detaljan projekt koji uključuje: precizan tlocrt i visinski profil, odabir točaka interesa (lokacije ploča, putokaza, odmorišta, vidikovaca), idejno i izvedbeno rješenje, izrada troškovnika i osiguravanje financija.
4. Edukativni sadržaji i interpretacijske ploče
Poučne staze nisu samo šetnica – one interpretiraju prostor. Zato se velika pažnja posvećuje edukativnom tekstu i poruci koja se želi prenijeti.
Proces uključuje: istraživanje stručne literature, pisanje tekstova jednostavnim, pristupačnim jezikom te lektoriranje, izradu ilustracija, fotografija, karata i vizualnih elemenata, dizajn i pripremu za tisak i tisak i izrada tabli, putokaza i drugih elemenata.
5. Uređenje terena i izgradnja infrastrukture
Kada su projekt i sadržaji spremni, započinju radovi na terenu: čišćenje i označavanje staze, postavljanje tabli, putokaza, markacija i sigurnosnih elemenata i izgradnja odmorišta i vidikovaca
Cilj je da se infrastruktura uklopi u okoliš i traje što duže, uz minimalno održavanje.
6. Otvaranje i promocija
Kada je sve spremno, staza se predstavlja javnosti: organiziraju se vođene ture, objavljuju novosti, karte i brošure o stazi i promovira se preko medija i društvenih mreža.
7. Održavanje i nadogradnja
Poučna staza nije “gotova” onoga dana kada se otvori.
Ona zahtijeva: redovito održavanje staze i infrastrukture, obnavljanje ili zamjenu ploča oštećenih vremenom, ažuriranje sadržaja (nove informacije) i promatranje utjecaja posjetitelja na okoliš
Stvaranje poučne staze spoj je znanja iz ekologije, dizajna, pedagogije i terenskog rada. To je proces u kojem se priroda tumači, a ne samo pokazuje. Kada sljedeći put stanete pred lijepo dizajniranu tablu ili kročite na uredno obilježenu stazu, sjetite se – iza toga stoji tim ljudi koji je spojio znanost, kreativnost i ljubav prema prirodi.
Ovaj sadržaj sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.



