Trgovine širom Europe sve češće zamjenjuju papirnate etikete elektroničkima, a ta praksa mogla bi uskoro zaživjeti i kod nas.
Na prvi pogled potrošači ne primjećuju veliku razliku između papirnatih i digitalnih cijena. Ipak, iza te promjene krije se nova praksa u maloprodaji – dinamičko određivanje cijena pomoću umjetne inteligencije.
Takav sustav omogućuje da se cijene određenih proizvoda mijenjaju i više puta dnevno, samo jednim klikom, bez potrebe da radnici ručno mijenjaju etikete. To, međutim, može značiti i nepovoljnije cijene za kupce, prenosi Poslovni dnevnik.
Za turiste, koji sve češće kupuju hranu u trgovinama jer su restorani preskupi, to bi moglo značiti neugodno iznenađenje i pri kupnji osnovnih namirnica. Primjerice, gotova jela iz “toploteka” mogla bi znatno poskupjeti, a u razdobljima visokih temperatura i proizvodi poput vode, voća ili sladoleda mogli bi višestruko poskupjeti, ovisno o potražnji.
Prednost sustava je ujedno i izbjegavanje situacija kada zbog nedostatka radne snage na polici stoji jedna cijena, u katalogu druga, a na blagajni treća. Umjetna inteligencija u obzir uzima i rok trajanja, stanje zaliha i potražnju, pa cijene automatski prilagođava kako bi se smanjilo bacanje hrane. Na taj način trgovci mogu prodati kvarljivu robu prije isteka roka trajanja i smanjiti otpad u supermarketima i do trećine. Osim što optimizira prodaju, ovaj sustav prati i navike kupaca, osigurava konkurentne cijene te potiče lojalnost kupaca.
S druge strane, dinamičko određivanje cijena donosi i izazove. Potrošačima postaje teško procijeniti dobivaju li zaista povoljnu ponudu jer se cijene stalno mijenjaju. Postoji i opasnost od diskriminacije određenih skupina kupaca, budući da potražnja nije jednaka u svim regijama.
Dodatni problem mogao bi nastati s katalozima, koji su mnogim starijim kupcima glavna orijentacija pri kupnji. Ako se uvedu digitalne cijene, tiskani katalozi mogli bi izgubiti vjerodostojnost i zbunjivati potrošače.
Kako je naglasila Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, ovakav sustav s jedne strane pomaže trgovcima, ali s druge može dovesti do nesnalaženja kod potrošača.
-Ako potrošači počnu manje kupovati, zbog čega će roba ostajati na policama, cijene će morati padati. U tom slučaju digitalne cijene mogle bi postati prednost za kupce jer se mogu brzo mijenjati-zaključuje Knežević.
zip.com.hr/poslovni.hr 18.08.2025.