Klinika za dječje bolesti Zagreb održala je konferenciju za medije na kojoj su predstavljeni alarmantni podaci o dramatičnom porastu teških ozljeda djece i adolescenata uslijed padova s električnih romobila.
Uz liječnike, u konferenciji su sudjelovali i predstavnici Ministarstva zdravstva, Ministarstva unutarnjih poslova te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kako bi javnost – osobito roditelje – upozorili na ozbiljnost problema i potrebu za žurnim preventivnim mjerama.
Predstojnik Klinike za dječju kirurgiju, Stjepan Višnjić, istaknuo je kako su ozljede koje nastaju pri padovima s romobila znatno ozbiljnije od drugih prometnih ozljeda. Naglasio je da je upravo ovo rizik koji predstavlja jednu od najvećih prijetnji zdravlju današnjih adolescenata. Sličnu zabrinutost izrazio je i Rok Kralj, pročelnik Zavoda za traumatizam, iznijevši podatke koji pokazuju da je broj hospitalizacija djece zbog ozljeda na električnim romobilima u posljednjih godinu dana porastao za 285 posto, piše Index.
Ukupno trajanje bolničkog liječenja povećano je za 143 posto, a broj teških ozljeda mozga čak se utrostručio. Posebno je zabrinjavajuće što je čak 40 posto hospitalizirane djece bilo mlađe od zakonski dopuštene dobi za vožnju ovih vozila, a prosječna dob pacijenata bila je 14 godina. Samo dvoje djece nosilo je kacige, a nerijetko su se vozili po dvoje na jednom romobilu, što dodatno povećava rizik.
Miroslav Gjurašin, voditelj Referentnog centra za traumatizam dječje dobi, naglasio je kako je kod jednog djeteta došlo do proboja kosti u moždano tkivo. Istaknuo je da ovakve ozljede mogu imati dugoročne posljedice po razvoj dječjeg mozga, uključujući oštećenja sluha, poremećaje pažnje i razmišljanja, pa sve do trajnih invaliditeta. Iako smrtni slučajevi zasad nisu zabilježeni u kontekstu padova s romobila, Gjurašin je podsjetio na teškoće s kojima se liječnici nose kad moraju obitelji priopćiti da im je dijete smrtno stradalo, što se već događa u drugim situacijama s prometno stradalom djecom. Istaknuo je kako svi još imamo priliku zaustaviti ovaj negativan trend prije nego što dođe do najgoreg.
Pomoćnik voditelja Službe prometne policije pri Ministarstvu unutarnjih poslova, Nikola Milas, upozorio je da su djeca mlađa od 14 godina ove godine sudjelovala u 57 prometnih nesreća na električnim romobilima. U velikom broju slučajeva sama su skrivila nesreće, a 16 djece zadobilo je teške tjelesne ozljede.
Milas je uputio jasan apel roditeljima da ne kupuju djeci električne romobile koje zakonski ne smiju voziti, jer ih time izlažu ozbiljnom zdravstvenom riziku. Upozorio je i da većina djece ne poštuje prometne propise, voze bez zaštitne opreme i bez nadzora. Kazne za roditelje iznose 30 eura, a ako se plate odmah, prepolove se na 15. No, u težim slučajevima, uključuju se i druge institucije poput centara za socijalnu skrb, a roditelji moraju dokazivati da se adekvatno brinu o djeci.
Predstavnica Ministarstva zdravstva Ivana Portolan Pajić istaknula je da je tjelesna aktivnost izuzetno važna za zdravlje djece, ali mora biti primjerena njihovoj dobi i mogućnostima. Naglasila je kako zabrinjava podatak da je gotovo polovica ozlijeđene djece bila mlađa od 14 godina te se pritom postavlja pitanje koliko je kazni i upozorenja uopće izdano roditeljima u takvim slučajevima. Upozorila je da ne smijemo tolerirati da djeca koriste vozila koja nisu zakonski ni tehnički prilagođena njihovoj dobi, a osobito ne bez nadzora odraslih.
Na kraju konferencije postavljeno je pitanje o mogućnosti uvođenja strožih kazni i dodatnih preventivnih mjera. Predstavnici institucija potvrdili su da se razmatra podizanje novčanih kazni, ali i uvođenje edukativnih kampanja, uključujući prometni odgoj u školama. Također se razmatra model osnovnog prometnog obrazovanja za vozače električnih romobila mlađe od 18 godina, slično onome što je već uvedeno za vozače bicikala.
Zajednička poruka svih sudionika bila je jasna: odgovornost roditelja je ključna. Ako dijete već ima romobil, roditelji trebaju biti ti koji će ga podučiti pravilima, objasniti mu rizike i nadzirati njegovo korištenje. Samo zajedničkim naporima može se spriječiti daljnji porast broja teških ozljeda i sačuvati sigurnost najmlađih sudionika u prometu.
zip.com.hr/index.hr 11.07.2025.