Europska unija uvodi digitalne vozačke dozvole i omogućuje državama članicama da smanje razdoblje valjanosti vozačkih dozvola za osobe starije od 65 godina.
Međutim, platforma AGE Europe upozorava da takve mjere mogu predstavljati dobnu diskriminaciju i nemaju znanstvenu osnovu.
Europski parlament i Vijeće EU postigli su dogovor o novim pravilima koja se odnose na vozačke dozvole, a koja imaju za cilj modernizaciju sustava i poboljšanje sigurnosti na cestama. Najveća novost u tim pravilima je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će vozačima biti dostupna putem mobilnih uređaja, dok će fizička verzija i dalje biti opcija na zahtjev.
Jedna od najkontroverznijih izmjena odnosi se na mogućnost država članica da za vozače starije od 65 godina uvedu kraće razdoblje valjanosti vozačke dozvole. Ova mjera, koja bi se nadopunila postojećim liječničkim pregledima u nekim zemljama, postavlja dodatne obveze isključivo za ovu dobnu skupinu, piše Mirovina.hr.
Na ovu odredbu reagirala je AGE Platform Europe, krovna organizacija koja okuplja udruge za prava starijih osoba u EU. U svojoj objavi upozorili su da automatsko smanjenje valjanosti vozačkih dozvola temeljem dobi, bez individualne procjene sposobnosti za vožnju, može predstavljati oblik diskriminacije temeljen na dobi.
-Takve mjere nisu podržane znanstvenim dokazima koji bi opravdali automatsko smanjenje valjanosti dozvola nakon određene dobi. Umjesto toga, potrebna je individualna procjena sposobnosti, neovisno o godinama-poručili su iz AGE Europe.
Organizacija također ističe kako mnoge starije osobe i dalje odgovorno i sigurno voze, te da bi neosnovana ograničenja mogla ugroziti njihovu mobilnost, samostalnost i kvalitetu života.
Nova pravila o vozačkim dozvolama još nisu na snazi, a države članice imaju rok od pet i pol godina za njihovu primjenu. Svaka zemlja imat će slobodu odlučiti hoće li i kako primijeniti odredbu o kraćem trajanju dozvola za starije vozače.
Anketa provedena na portalu Mirovina.hr pokazala je da 65 posto čitatelja starijih od 65 godina redovito vozi, dok 14 posto vozi povremeno, a 8 posto ih ne vozi zbog zdravstvenih problema.
Iako stariji vozači aktivno sudjeluju u prometu, statistike pokazuju da su uključeni u značajan broj nesreća. U prvih sedam mjeseci 2024. godine, osobe starije od 65 godina skrivile su 2.688 prometnih nesreća, u kojima je bilo 779 nastradalih osoba, a 24 osobe iz ove skupine su smrtno stradale.
Dok EU nastoji modernizirati sustav vozačkih dozvola i poboljšati sigurnost na cestama, važno je da nove mjere ne dovode do diskriminacije. AGE Europe apelira na individualnu procjenu sposobnosti za vožnju, umjesto uvođenja automatskih dobnih granica, kako bi se sačuvala mobilnost i samostalnost starijih osoba.
U Hrvatskoj, gdje velik broj umirovljenika i dalje aktivno sudjeluje u prometu, bit će ključno pažljivo razmotriti primjenu novih EU pravila kako bi se postigla ravnoteža između sigurnosti na cestama i prava starijih građana.
zip.com.hr/mirovina.hr 02.05.2025.