Na hrvatskom tržištu dogodio se još jedan slučaj koji pokazuje kako sustav zaštite potrošača može – i mora – funkcionirati.
Primjer koji uključuje poznati trgovački lanac Kaufland i proizvođača Šafran idealan je prikaz kako građani, institucije i struka mogu zajedno utjecati na rješavanje problema koji se tiču sigurnosti i informiranosti potrošača.
“Domaći proizvod” iz Srbije?
Sve je počelo kad su pažljivi potrošači primijetili da se palenta Šafram, čija ambalaža jasno navodi Srbiju kao zemlju podrijetla, u Kauflandovim trgovinama prodaje s oznakom “Biraj domaće”. Ova oznaka sugerira da se radi o hrvatskom proizvodu, što je izazvalo sumnju i reakcije među potrošačima, stoji na Facebook stranici Halo, inspektore.
Osim zbunjujućeg označavanja porijekla, dodatni problemi pojavili su se i u dijelu deklaracije koji se odnosi na moguće alergene. Naime, stručnjak za sigurnost i kvalitetu hrane, mr. sc. Marijan Katalenić, upozorio je kako postoji nesklad između informacija na ambalaži i važećih propisa u Hrvatskoj:
-Na srpskoj deklaraciji stoji upozorenje za alergičare o mogućim tragovima glutena i soje, dok hrvatska verzija dodaje i sezam te orašaste plodove. U Hrvatskoj se već deset godina više ne koristi izraz ‘tragovi’, već se jasno navodi da proizvod može sadržavati određene alergene. To nije formalnost – to je pitanje sigurnosti za alergične osobe-istaknuo je Katalenić.
Brza reakcija inspekcije
Uslijed brojnih prijava i medijske pažnje, Državni inspektorat brzo je reagirao te proveo nadzor nad Kauflandom i tvrtkom Šafram. Inspektori su utvrdili da su potrošači bili u pravu – oznaka “Biraj domaće” bila je neprimjerena, budući da je proizvod stigao iz Srbije.
-Protiv subjekta će se pokrenuti prekršajni postupak sukladno Zakonu o informiranju potrošača o hrani-poručili su iz Inspektorata.
Također je proveden nadzor i u Šaframu, gdje je utvrđeno da tvrtka u svom postrojenju pakira palentu kupljenu u rinfuzi, a koja potječe od različitih dobavljača – uključujući i onoga iz Srbije. U tom se postrojenju, kako su naveli, pakiraju i drugi proizvodi poput sezama i orašastih plodova, pa je ambalaža unaprijed tiskana s napomenom o mogućoj prisutnosti tih alergena.
Inspektorat je zaključio kako su navodi o alergenima – iako dobrovoljni prema EU regulativi – zbunjujući za potrošače i kao takvi neprihvatljivi. Protiv Šaframa će stoga također biti poduzete odgovarajuće mjere.
Povlačenje proizvoda – pobjeda potrošača
Kao rezultat ovog slučaja, Kaufland i Šafram povukli su sporni proizvod s polica. Ova situacija pokazuje koliko je važno da potrošači ostanu budni, informirani i spremni reagirati kad primijete nepravilnosti.
Ovo je, kako se pokazalo, bio školski primjer dobre prakse – sinergije između građana, stručnjaka i institucija. Jer samo zajedničkim djelovanjem može se osigurati sigurnost i transparentnost na tržištu.
Zahvaljujući inicijativi potrošača, brza reakcija nadležnih tijela rezultirala je ispravkom ozbiljne pogreške u označavanju proizvoda. Ovaj slučaj podsjeća nas da oznake na hrani nisu samo formalnost – one izravno utječu na zdravlje i prava potrošača.
zip.com.hr/Facebook: Halo, inspektore 10.07.2025.