Kada se u SAD-u spomene Black Friday, mnogi odmah pomisle na prizore kupaca koji kampiraju ispred trgovina, utrkuju se za televizorima i ostvaruju uštede koje ponekad stvarno zvuče nestvarno. Tamo je Crni petak koncentriran u jedan dan – ili eventualno jedan produženi vikend – ali popusti su često toliko veliki da se kupci vraćaju kući s osjećajem da su ostvarili najveći ulov godine.
U Hrvatskoj, međutim, Crni petak već odavno nije samo petak.
Kod nas sve počinje već sredinom studenoga: prvi “Black Friday tjedan”, pa “Black Friday cijeli mjesec”, pa “pre-Black Friday popusti”. Do trenutka kad stvarni petak napokon stigne – kao što je to upravo danas – već smo prošli kroz nekoliko valova akcija, newsletter podsjetnika i “posljednjih šansi” koje to, naravno, nisu.
Ipak, ovaj je vikend nesumnjivo vrhunac shopping sezone. Trgovci pumpaju ponude, a kupci su spremni. Prema procjenama za ovu godinu, Hrvati će samo kroz impulzivne kupovine potrošiti čak 1,8 milijuna eura. To uključuje sve one “ma uzet ću kad je već na popustu” trenutke, od gadgeta i kozmetike do kućanskih aparata i odjeće za koju možda nismo ni znali da nam treba.
Za razliku od američke shopping euforije koja traje kratko i intenzivno, hrvatski Crni petak pretvorio se u dugotrajnu kampanju u kojoj se potrošači tjednima drže u stanju konstantnog “možda bih nešto kupio”. Dok Amerikanci štede za jedan dan, Hrvati više-manje troše cijeli mjesec.
No jedno je sigurno, bez obzira kupujete li planski ili impulzivno, Crni petak ostaje najjača shopping tradicija modernog potrošačkog društva – i u Americi, i kod nas.



