U četvrtak, 25. rujna 2025., u sklopu edukativnog serijala Zagorje zeleno razgovarali smo s profesorom Ivanom Martinićem, autorom i voditeljem projekta Ptiček, jedinstvenog programa koji već sedamnaest godina odgaja mlade čuvare prirode u Krapinsko-zagorskoj županiji.

Profesor Ivan Martinić otkrio nam je kako je sve počelo, koji su bili prvi izazovi te zašto je ljubav prema prirodi ključna vrijednost koju nastoje prenijeti na djecu.
-Razloga za pokretanje projekta bilo je puno, ali uvijek postoje i okidači. Mene je uvelike oblikovalo to što sam seosko dijete, odrastao sam u blizini prirode. Ta povezanost i svijest o njezinoj važnosti usmjerila me prema šumarstvu i zaštiti okoliša-rekao je Martinić, dodavši kako je i njegov pedagoški put bio važan za razvoj projekta.
Pravi trenutak prekretnice dogodio se dok je radio kao pomoćnik ministra zaštite prirode. Tijekom studijskog putovanja u SAD imao je priliku upoznati američki Junior Ranger program u nacionalnom parku Shenandoah.
-Kad sam to vidio, rekao sam: to je to! Takav program na snažan način prenosi poruku djeci i ima dalekosežne učinke. Znao sam da nešto slično želim prenijeti u Hrvatsku- istaknuo je Martinić.
Nakon završetka mandata u ministarstvu, zajedno s tadašnjim ravnateljem županijske Ustanove za upravljanje zaštićenim dijelovima prirode krenuo je u realizaciju.
–Trebalo nam je godinu i pol da osmislimo program, razradimo svaki detalj i posložimo mozaik. To se kasnije pokazalo ključnim – jer samo tako smo stvorili program koji traje i razvija se već sedamnaest godina-naglasio je Martinić.
Podrška županije bila je također presudna. Program je dobio institucionalni legitimitet i prepoznat je kao važan županijski projekt.
-Ne zaboravite, župan ili njegovi zamjenici gotovo uvijek osobno uručuju značke i priznanja našim mladim čuvarima prirode. To pokazuje koliko je program cijenjen i važan-dodao je Martinić.
Program Ptiček nije tek izlet u prirodu – on ima jasno postavljene ciljeve i ishode.

-Naš prvi cilj je stvoriti snažnu povezanost djece s prirodom, jer iz toga proizlazi svijest o njezinoj važnosti. Drugo, djeca uče konkretne mjere očuvanja – što znači zaštititi prirodu i što oni sami mogu učiniti. Treći cilj je uključivanje – želimo ih potaknuti da se aktivno uključe u akcije zaštite okoliša- objasnio je Martinić.
Djeca prolaze kroz različite tematske cjeline: od osnovnih pojmova u zaštiti prirode, prekoupoznavanja zaštićenih vrijednosti županije, do radionica o bioraznolikosti. Poseban interes izazivaju geominerološke radionice, gdje djeca uz pomoć stručnjaka uče o fosilima i mineralima zagorskog područja.
Osim teorije, program je prožet praktičnim zadacima: izrađuju kućice za ptice, hotele za kukce, sudjeluju u ekološkim akcijama i igrokazima u kojima preuzimaju ulogu mladih čuvara prirode.
-Na taj način znanje se potvrđuje kroz praksu, igru i kreativnost. Djeca odlaze kući s radnom bilježnicom, značkom i – što je najvažnije – s vrijednostima koje ostaju trajno-dodao je Martinić.
Profesor naglašava da program Ptiček ima širu misiju od samog učenja o prirodi.
–Pred mladim ljudima su mnogi izazovi, a među njima i ekološki. Oni su ne samo kreatori svoje budućnosti, nego i budućnosti svoje djece. Naša je misija da ih osnažimo da budu odgovorni i svjesni čuvari prirode. Ako svako dijete nauči kako aktivno sudjelovati u zaštiti okoliša, budućnost će biti sigurnija i održivija- poručio je Martinić.
Projekt se stalno razvija – uvode se nove teme poput klimatskih promjena, invazivnih vrsta ili Natura 2000 mreže, izrađuju se nove radne bilježnice i katalogi znanja.
-Stalno se nadopunjujemo i rastemo. Ptiček je danas prepoznatljiv program i može poslužiti drugima kao model-zaključio je Martinić.
Sljedeća generacija mladih čuvara prirode započinje s radionicama 1. listopada u značajnom krajobrazu Zelenjak, dok će završni dio i svečana dodjela znački biti održani dan kasnije u Radoboju. Tada će 24 nova dječaka i djevojčice postati čuvari prirode – i to bez obzira na vremenske prilike.
–Ako pada kiša, ne brinite – program ide dalje. I to je dio prirode-uz osmijeh je dodao profesor Martinić.
Ovaj sadržaj sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.



